مراقبت از موها در فصل سرما

تازه ترين مقالات در حوزه پوست و مو

مراقبت از موها در فصل سرما

۲۷ بازديد

 جاي شكي نيست كه هر فصلي عوارض خودش را بر موها دارد. براي مثال، اگر تابستان با آن آفتاب بيش از حد گرم و درخشانش، كلر موجود در استخرها و رطوبت و شرجي‌اش باعث آسيب ديدن موها مي‌شود، پاييز و زمستان هم به علت تغييرات ايجادشده محيطي‌ در آن براي موها آسيب‌رسان است. كم شدن رطوبت و سرما هم عوامل مهم تخريبي در اين فصول به شمار مي‌آيند. شما با استفاده از يك‌سري محصولات مناسب آرايشي- بهداشتي و كمي مراقبت بيشتر مي‌توانيد موهايتان را در بهترين حالت نگه داريد. در اينجا به مشكلات رايج موها در سرما اشاره مي‌كنيم و چگونگي كنار آمدن با آنها و رفع كردن‌شان را هم توضيح مي‌دهيم.


كم‌رنگ شدن موها
اين مشكل زنانه در مورد موهاي رنگ‌شده است. اگر شما آسيب‌هاي ناشي از يووي و كلر كه در تابستان موهاي‌تان را آزرده است رفع نكنيد، در گذار از گرما به سرماي فصلي پاييز و زمستان، رنگ موهاي‌تان كدر و مات مي‌شود. براي درخشان نگه داشتن رنگ موها و جلوگيري از نمايان شدن تارهاي سفيد بر اثر اين كم‌رنگ شدن بهتر است كارهاي زير را انجام دهيد:‌


اسپري محافظ: مي‌توانيد از اسپري‌هاي موي حاوي محافظ يووي استفاده كنيد كه نه‌تنها روي موها را پوشش ‌دهد و از آسيب‌ يووي خورشيد جلوگيري ‌كند؛ بلكه آسيب‌هاي وارد را هم ترميم كند.


پوشاندن موها: اگر به استخر مي‌رويد، يادتان باشد وجود كلر در آب بر رنگ موها تأثير تخريبي دارد و كاهش دماي هوا و رطوبت هم اين مشكل را تشديد مي‌كند بنابراين از كلاه شنا استفاده كنيد.


تحكيم رنگ: با تغيير فصل و دما ميزان رطوبت موها هم كم مي‌شود و موها به سمت خشك شدن مي‌روند. استفاده از شامپوها و مرطوب‌كننده‌هاي مناسب فصل به شما كمك مي‌كند تا موها رطوبت طبيعي‌شان را حفظ كنند و ضمن اين كار، لايه رنگ‌شده روي موها هم تثبيت شود؛ زيرا كاهش آب تارهاي مو، آنها را از حالت درخشان‌شان دور مي‌كند.


پوسته‌ريزي
كف سر و پوست آن هميشه در مراقبت‌هاي روزانه از موها فراموش مي‌شوند و كمتر سراغ رسيدگي به آنها مي‌رويم. در فصول سرد سال اين قسمت از پوست بر اثر كاهش رطوبت و سرماي زياد دچار حالت پوسته‌ريزي مي‌شود كه شوره را به دنبال دارد. براي رفع آن روش‌هاي زير را امتحان كنيد:‌


شوينده مناسب: از شامپوهايي براي شست‌وشوي موها استفاده كنيد كه حاوي تركيبات ضدشوره باشند و با آنها كف سر را خوب با نوك انگشتان ماساژ بدهيد و كاملاً آبكشي كنيد.
روغن‌هاي گياهي: پوست سر را روزانه با كمي روغن بادام، نارگيل يا زيتون ماساژ دهيد. اين چربي وارد پوست سر مي‌شود و منافذ آن را تغذيه مي‌كند. در نتيجه، خشكي پوست سر رفع مي‌شود و كف سر پوسته‌ريزي نمي‌كند.


كانديشنرهاي درماني: استفاده از كانديشنرهاي درماني عمقي كه شرايطي چون عارضه‌هاي شوره، درماتيت و حتي اگزماي پوست سر را بهبود مي‌بخشد هم كمك‌كننده است.


حفظ رطوبت: با سرد شدن هوا استفاده از وسايل گرمايش در خانه و محل كار رايج مي‌شود كه باعث خشكي و كاهش رطوبت هواي محيط مي‌شوند. بهتر است از يك كتري آب‌جوش يا دستگاه‌هاي بخور استفاده كنيد تا رطوبت هوا حفظ شود و موها و سطح سر خشك نشوند.


سوختن موها
اين سوختن آن‌قدر بارز نيست كه شما به راحتي متوجه آن بشويد. تابش شديد خورشيد سطح موها را به شدت داغ مي‌كند و كوتيكول‌هاي مو در اين مواجهه دچار تخريب مي‌شوند و از بين مي‌روند. اين آسيب تا مدت‌ها با موهاي شما مي‌ماند. شما بايد با استفاده از ترفندهايي لطافت موهايتان را برگردانيد و مانع از اين بشويد كه اين سوختگي باعث آسيب رساندن سرما به موها شود. براي اين كار، راه‌هاي زير كمك‌كننده هستند:‌


تغذيه با كانديشنر مناسب: براي آن كه موهاي‌‌تان در پاييز و زمستان هم حالت لطيف خود را حفظ كنند و البته آسيب‌هاي قبلي هم رفع بشود، هفته‌اي يك بار از كانديشنرهاي مناسب عمقي استفاده كنيد. ماسك‌هاي مويي كه حاوي مرطوب‌كننده قوي هم هستند، مفيدند و قدرت و ضخامت تارهاي مو را حفظ مي‌كنند.


موهايي را كه بر اثر گرما آسيب ديده‌اند، نبايد در معرض داغ‌كننده‌هاي آرايشي گذاشت. براي مثال، استفاده از باد داغ سشوار، اين موها را شكننده مي‌كند و از بين مي‌برد. وسايلي چون اتوي مو و بابليس هم اثرات مشابهي در تخريب موها دارند. اين وسايل رطوبت موها را نيز كاهش مي‌دهند و باعث مي‌شوند موها در سرما بيشتر آسيب‌پذير مي‌شوند.


كوتاه و مرتب كردن: متخصصان آرايشي و مو توصيه مي‌كنند براي كاهش آثار شكنندگي موهاي آسيب‌ديده بهترين راه كوتاه كردن آنها در فاصله هر سه ماه است. اگر در اين فواصل مقداري از موها را كوتاه كنيد، رشد آنها از ريشه به شكل بهتري ادامه مي‌يابد و موهاي جايگزين‌شده سلامت بيشتر و ظاهر بهتري دارند و قسمت‌هاي انتهايي آسيب‌ديده كم‌كم از بين مي‌روند.


درمان‌هاي آبرسان: هر از گاهي در فصول سرد موها را با استفاده از سرم‌هاي مناسب هيدراته كنيد تا از شكنندگي آنها جلوگيري كنيد و كوتيكول‌هاي آسيب‌ديده بر اثر گرما ترميم بشوند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.