آرشیو تیر ماه 1400

تازه ترين مقالات در حوزه پوست و مو

همه چيز دربااره اسكالپ سر

۸ بازديد

 اسكالپ سر يا هاشور سر جهت رفع طاسي سر و ترميم كم پشتي موي سر در خانم ها و آقايان مورد استفاده قرار مي گيرد. ميكرو اسكالپ سر( كلا منطقه كف سر را اسكالپ گويند)

پر كردن جاهاي خالي سر با پيگمنت ميباشد كه براي آقايان به گونه نقطه اي است و درصورتي كه به جايي ختم بشود كه مو داشته باشد نقطه‌ها تبديل به هاشور مي شوند؛ ولي براي بانوان بيش از شيوه شبيه سازي مو( HAIR BY HAIR) در بخش هاي كم حجم سر استفاده مي شود.

 

تعريف اسكالپ سر

اسكالپ فضاي آناتوميكالي است كه از جلو به صورت و از اطراف به گردن محدود مي شود. اين پوشش داراي5 لايه است كه حروف لاتين اين 5 لايه نام( اسكالپ) را تشكيل ميدهند. موي سر در بيروني ترين لايه اسكالپ رشد ميكند.

يكي از موردهاي بسيار جالب توجه در حوزه ميكروپيگمنتيشن، انجام آن در ناحيه سر مي باشد. انجام پيوند مو، مدام به آساني امكان پذير نيست. در بسياري موارد امكان انجام پيوند مو مهيا نمي باشد و يا انجام اين عمل، كمك كننده نيست.

 

شيوه انجام اسكالپ سر

شيوه انجام اسكالپ به اينصورت است كه قبل از هر چيز رنگي را كه نزديك به رنگ موي شخص است انتخاب مي شود. بعد از آن كارتريجي مخصوص را مناسب با جنس پوست مشتري و ناحيه اي كه قرار است اسكالپ بر روي آن انجام شود، انتخاب مي شود.

پس از آن فرمي كه از قبل با بيمار توافق شده است در نواحي تعيين شده طراحي مي شود. به اين الگويي كه پيش از ميكرواسكالپ طراحي مي شود، هدلاين گفته مي شود. اين كار سبب مي شود تا طراحي بر اساس خواسته بيمار انجام گردد و پيگمنت ها از نقاط تعيين شده فراتر نرود.

فرآيند اسكالپ بسيار شبيه به تاتو است چرا‌كه از روش ميكروپيگمنتيشن بهره مي برد. در اين شيوه از طريق سوزن هاي ريزي تحت عنوان ميكرونيدل، رنگدانه ها يا پيگمنت هايي كه شبيه با رنگ موهاي طبيعي شخص هستند را به لايه بيروني پوست سر تزريق مي كنند. اين تزريقات به صورت نقطه هايي ريز ايجاد مي شوند تا ظاهري شبيه به تار مو هنگامي كه  شيو شده است را به وجود آورد .

فرآيند ميكرواسكالپ چه قدر طول ميكشد ؟ مدت زماني كه طول ميكشد تا هاشور سر انجام شود به وسعت منطقه اي كه قرار است روي آن كار شود بستگي دارد. با اين وجود تقريباً 2 تا 5 نهايتا ساعت زمان براي اين كار كافي است.

 

اسكالپ سر چه قدر طول مي كشد؟

اجراي اين فرآيند حدود سه تا پنج ساعت در جلسه اول طول مي كشد. جلسات بعدي مدت زمان كوتاه تري دارد.

 

فوايد اسكالپ سر چيست؟

1) اسكالپ سر محدوديتي از نظر سن ندارد.

2) هزينه انجام اسكالپ سر نسبت به شيوه هاي ديگر زيبايي پوست و مو بسيار مناسب است.

3) انجام شيوه ميكرو اسكالپ با دستگاه هاي پزشكي انجام مي شود و كاملا بهداشتي است.

4) در شيوه ميكرو اسكالپ درصد اشتباه كم و ناچيز وجود دارد.

5) رنگ دانه هاي مورد استفاده در ميكرو اسكالپ گياهي و كاملا طبيعي مي باشد.

6) شيوه اسكالپ سر براي بانوان و آقايان قابل انجام مي باشد.

7) دوره نقاهت اسكالپ مو نسبت به ديگر روش هاي كاشت مو بسيار كوتاه مي باشد.

 

عيبهاي اسكالپ سر چيست؟

يكي از معايب اسكالپ كردن براي افرادي كه تنوع طلب هستند اين است كه به دليل ماندگاري طولاني مدت اثرات اين روش ممكن است از حالت موي خود و الگوي رشد آن خسته شوند و بخواند تغييراتي بر روي مو هاي خود ايجاد كنند. انجام هر گونه تغييري بسيار سخت است و بايد با ليزر صورت گيرد.

يكي ديگر از عيبهاي ميكرواسكالپ اين است كه با قرار گرفتن در زير نورخورشيد به دليل تيرگي و يا ريزش پوست، كم كم رنگدانه ها كم رنگ مي شود و از زيبايي روز نخست كاسته مي شود. اكثر اشخاص با اين عارضه ها مشكل دارند اما مي شود با مراجعه ي دوباره به كلينيك به درمان دوباره و ترميم پرداخت.

از ديگر مشكلاتي كه اسكالپ دارد اين است كه امكان دارد موي سر شما نسبت به برخي از شامپو ها حساس شود و فرآيند كم رنگ شدن سرعت گيرد. عيب ديگر اين است كه تغيير رنگ بر روي مو هاي اسكالپ شده امكان پذير نيست و تنها بايد از يك رنگ استفاده نمود.

 

بعد از اسكالپ سر چه مراقبت هايي احتياج است؟

در نخستين روزهاي پس از اسكالپ، بايد از انجام فعاليت هايي كه سبب عرق كردن تان مي شود جلوگيري كنيد. همچنين، نبايد سر خويش را بشوييد و شامپو بزنيد. پس از چهار روز مردان ميتوانند پوست سر خويش را شيو كنند ولي نبايد روي قسمت هايي از سر كه زخم ها دلمه بسته، دستكاري كنند. در بيشتر موارد نتيجه حاصل از اسكالپ سر حدودا ۴ تا شش سال باقي مي ماند. پس از اين مدت، براي پررنگ تر كردن و ترميم، اشخاص ميتوانند اين روند را تكرار كنند.

 

اسكالپ سر چطور خالي بودن سر شما را مي پوشاند؟

 

اين شيوه در دو حالت كاربرد خود را نشان خواهد داد:

حالت نخست اين است كه موهاي موجود شخص كوتاه باشد. در نتيجه شخص بايد موهاي خود را بتراشد و بعد جاهاي خالي با ميكروپيگمنتيشن پر خواهد شد.

حالت دوم حالتي است كه موهاي شخص بلند باشد به طوريكه پس از اسكالپ سر بتواند جاهاي خالي سر هاشور خورده را پوشش بدهد. در واقع موها روي سر پخش مي شود تا وضعيت طبيعي داشته باشد.

 

هدف اسكالپ سر چيست؟

مقصود اين شيوه ايجاد خطوط مو يي شكل بر روي پوست سرنيست.اين شيوه را با ميكروبليدينگ ابرو اشتباه نگيريد.

هدف اين شيوه ايجاد نقاط بسيار كوچك و لايه اي در سايه هاي مختلف سياه رنگ است.در اين شيوه سايه اي بر روي پوست سر ايجاد مي شود.از اين روش براي ايجاد ظاهري شبيه مو ي طبيعي بر روي سر استفاده مي شود.

اشخاص متخصص در انجام اينكار اين شيوه را به گونه اي انجام ميدهند كه اين نقاط مثل فوليكول طبيعي مو بنظر برسند و با چهره يكپارچگي ايجاد شود.

اين روش براي كساني موثر است كه مو هاي خويش را از دست داده اند يا موهاي كم پشتي دارند. اغلب اين اشخاص در اثر بيماري هايي مثل:

- سرطان

- آلوپسي

- نازك شدن موي سر

- طاسي در زنان و مردان

مو هاي خويش را از دست مي دهند.