آرشیو بهمن ماه 1399

تازه ترين مقالات در حوزه پوست و مو

مراقبت از پوست در هواي آلوده با چند نكته ساده

۲۲ بازديد

 آلودگي باعث مي شود كه در بدن، راديكال هاي آزاد بسيار بيشتري توليد شود و اين راديكال هاي آزاد، انسان را به سمت پيري و بيماري هاي مختلف از جمله سرطان سوق مي دهد. آلودگي هاي زيست محيطي تاثير بسيار بدي هم به روي پوست دارد.

آلودگي هوا علاوه بر اين كه تاثيرات منفي براي سلامتي بدن انسان دارد، مي تواند مشكلاتي هم براي پوست شما ايجاد كند.در اين مقاله به شما مي گوييم كه در آلودگي هوا چگونه از پوست مان مراقبت كنيم.

 

پوست و آلودگي هوا

پوست با مسن شدن انسان، به طور طبيعي رطوبت كافي و انعطاف پذيري خود را از دست مي دهد. اما آلودگي هوا يكي از دلايل اصلي صدمه به پوست است. زيرا مواد سمي موجود در هوا موجب پيري زودرس پوست صورت، گردن و دست ها مي شود و دود و گردوغبار و آلودگي درون منافذ پوست جمع شده و پوست را تيره مي كند. همچنين به مدت طولاني در معرض هواي آلوده قرار گرفتن، پوست را دچار حساسيت هايي مانند اگزما مي كند. از طرفي هواي آلوده به درون پوست نفوذ كرده و رطوبت آن را از بين برده و موجب خشكي و ايجاد لكه روي پوست مي شود. تشعشعات راديواكتيو نيز پوست را تيره، خشك، خشن و پر چروك مي كند.

 

پوست و آلودگي آب

آلودگي هوا را به سرعت مي توان تشخيص داد، اما تشخيص آلودگي آب سخت است و نياز به ابزار سنجش دارد. كلر موجود در آب هاي تصفيه شده و همچنين استخرهاي شنا، به پوست صدمه مي زنند. محصولات بسياري وجود دارد كه از پوست در برابر صدمات آب پيشگيري مي كنند. توصيه مي شود كه از اين محصولات استفاده كرد. در ضمن از زمان شنا در استخرها بايد كم نمود.

 

روش هاي مراقبت پوست از آلودگي

محصولات بسياري در بازار وجود دارند كه به مراقبت از پوست در برابر آلودگي ها مي پردازند. اين محصولات روند صدمه به پوست را كند مي كنند. بيروني ترين لايه پوست، اپيدرم نام دارد و بيشتر مواقع در برابر صدمات زيست محيطي قرار مي گيرد. داشتن پوست سالم كار سخت و پيچيده اي نيست، با يك يا دو روش ارزان قيمت مي توان پوستي سالم و درخشان داشت. در ضمن فرآيند درمان پوست صدمه ديده هم چندان كار سختي نمي باشد.

 

تميز نگهداشتن پوست

مهم ترين كاري را كه بايد براي پوست انجام داد، تميز نگهداشتن هر روزه آن است و با استفاده از محصولات پاك كننده مناسب نوع پوست، مي توان اين كار را انجام داد. پاكسازي پوست، اصلي ترين بخش مراقبت از پوست است و تمام آلودگي ها و روغن هاي اضافي كه داخل منافذ پوست مي شوند را از روي پوست تميز مي كند. موثرترين پاك كننده هاي پوست صورت، بر اساس صابون نيستند. انواع متفاوت پوست، به محصولات مناسب خود نياز دارند. يك پوست بسيار خشك بايد با كرم هاي پاك كننده، پاكسازي شود و يك پوست حساس نيز به پاك كننده هاي بدون الكل نياز دارد.

 

مقدار آب لازم

آب موجب مي شود كه مواد سمي از بدن خارج شده و همچنين به جذب مواد مغذي توسط سلول ها، كمك كند. همچنين باعث مي شود كه دستگاه گوارش بدن به درستي كار كند. پوست بدن بايد هميشه مرطوب و آبدار باقي بماند. نوشيدن آب كافي كمك مي كند كه آب از دست رفته بدن از طريق تعريق، بازيابي شود. بدين ترتيب پوست، تميز و گوشتي به نظر خواهد رسيد.

 

امگا 3

اسيدهاي چرب امگا 3 براي پوست بسيار ضروري هستند و در رشد غشاء هاي سلولي بر پايه ليپيد كه مي توانند مواد مغذي و آب را به پوست برسانند، موثر هستند. اين ليپيدها روي پوست، سپري روغني ايجاد كرده و از رسيدن اشعه هاي ماوراء بنفش به پوست پيشگيري مي كند. اسيدهاي چرب امگا3 و امگا 6، براي پوست، بهترين مي باشند. امگا 6 در خوراكي هايي مانند تخم مرغ، مرغ، گوشت قرمز، غلات، دانه ها و روغن هاي پخت و پز يافت مي شود. اما دريافت امگا3 كمي سخت است. اين اسيد چرب در ماهي هاي آب هاي سرد مانند قزل آلا و سالمون، گردو، لوبيا قرمز و اسفناج ديده مي شود. امگا3 همچنين موجب بهتر شدن رنگ پوست مي شود.

 

كرم هاي ضدآفتاب

كرم هاي ضدآفتاب از بيماري هاي جدي مانند سرطان، پيشگيري مي كند و با محافظت از پوست در برابر اشعه هاي مضر نور خورشيد، از پيري زودرس آن پيشگيري مي كند. پوست وقتي بيش از حد در معرض تابش نور خورشيد قرار بگيرد، دچار تيرگي، چروك و عدم انعطاف پذيري مي شود.

با ريزش مو بعد از زايمان چه كنيم؟

۲۴ بازديد

 معمولا تغيير در ميزان استروژن باعث ريزش مو در مادراني مي شود كه به تازگي فرزندشان به دنيا آمده است. اين ريزش مو در اكثر زنان پس از تقريبا يك سال برطرف مي شود.

آكادمي امريكايي امراض پوستي پيشنهاداتي براي چگونگي كنار آمدن با معضل ريزش مو بعد از تولد فرزند، ارائه مي دهد:

_ از شامپو و نرم كننده حجم دهنده مو استفاده كنيد.


_ از شامپوي حالت دهنده استفاده نكنيد، زيرا اين شامپوها، مو را صاف و لخت مي كنند و مو نازك تر و كم حجم تر ديده مي شود.

_ از نرم كننده اي استفاده كنيد كه مخصوص موهاي آسيب ديده است.

_ نرم كننده را روي پوست سر نريزيد. از آن فقط براي حالت دادن پائين موها استفاده كنيد.

_ از نرم كننده ها و حالت دهنده هاي قوي استفاده نكنيد، زيرا مو ها را نازك تر و كم حجم تر نشان مي دهد.