آرشیو آذر ماه 1399

تازه ترين مقالات در حوزه پوست و مو

6 عادت شبانه كه پوستتان را نابود مي‌كند

۲۵ بازديد

خودتان را در آينه نگاه كنيد. منافذ باز شده پوستتان، چروك‌هاي سبز شده در اطراف چشم شما و جوش‌هايي كه در صورتتان جا خوش كرده‌اند، حاصل بالارفتن سن‌تان نيستند.

اشتباهات شما از زمان به خواب رفتن تا ساعات حضورتان در خيابان و محل كار، به سلامت پوست‌تان آسيبي جدي وارد مي‌كنند و چهره شما را پيرتر از شناسنامه‌تان نشان مي‌دهند.

 

صورتتان را قبل از خواب نمي‌شوييد؟

به بهانه خستگي، با آرايش صبح و آلودگي كه در تمام روز روي پوستتان انبار شده، مي‌خوابيد؟ باور كنيد حتي اگر هيچ آرايشي روي پوستتان نباشد، قبل از خواب بايد صورتتان را بشوييد. پوست شما در طول شب به بازسازي و ترميم آسيب‌هاي روزانه مي‌پردازد و وقتي با چربي‌ها، آلودگي‌ها و آرايش انبار شده روي آن به خواب مي‌رويد، فرصت بازسازي را از پوست خود گرفته و زمينه را براي آسيب ديدنش فراهم مي‌كنيد. البته فراموش نكنيد كه بيش از اندازه شستن پوست و بارها تميزكردنش با مواد شوينده در طول روز، مي‌تواند به اندازه به‌موقع و درست تميز نكردن آن، مشكل‌آفرين باشد.

 

كم مي‌خوابيد؟

براي اينكه آرامش به پوستتان برگردد و در تاريكي شب ترميم شود، حداقل به شش ساعت خواب مداوم شبانه نياز داريد. اگر شب‌ها يادتان مي‌رود چراغ را خاموش كنيد و زير نور مي‌خوابيد يا اينكه شب‌زنده‌داري مي‌كنيد، نبايد انتظار داشته باشيد كه پوست صورتتان جوان و شاداب بماند. خواب ناكافي يا خوابيدن روي صورت و شكم، مي‌تواند به سلامت پوست شما آسيب بزند. 

 

كرم صورتتان را درست انتخاب مي‌كنيد؟

انتخاب كرم اشتباه براي صورت، درست به اندازه استفاده نكردن از آن مي‌تواند براي پوستتان دردسرساز باشد. اگر پوستِ چربي داريد و در كرم شبتان هم چربي تركيب شده يا اينكه زير آفتاب شديد كار مي‌كنيد، اما كرم ضدآفتابتان SPF كمتر از 30 دارد، احتمال اينكه پوستتان با جوش‌ها يا لكه‌ها پوشانده شود يا منافذ پوستتان هر روز بازتر شود، بالا خواهد بود.

 

بالشتتان را دير به دير مي‌شوييد؟

بالشتي كه تمام شب صورتتان را روي آن مي‌گذاريد، مي‌تواند نقش مهمي در سلامت و زيبايي پوست شما داشته باشد. اگر بالشت‌تان را هر هفته يا لااقل هر دو هفته يك بار نمي‌شوييد، زمينه را براي آلوده‌تر شدن پوست صورتتان و بروز آكنه‌ها و ديگر آسيب‌هاي پوستي فراهم مي‌كنيد. گذشته از اين، فراموش نكنيد كه براي حفظ سلامت پوست و مويتان، بايد رو بالشتي را از پارچه‌اي نرم و نخي انتخاب كنيد.

 

مرطوب كردن پوست را جدي نمي‌گيريد؟

شايد پوست شما چرب باشد و هميشه برق بزند، اما چربي پوست بهانه خوبي براي حذف كردن كرم‌هاي مرطوب‌كننده نيست. پوست شما به‌ويژه در فصل زمستان به اين كرم‌ها نياز دارد و اگر آن‌ها را حذف كنيد، بيشتر از قبل چربي‌سازي كرده و صورت شما را جوش‌جوشي مي‌كند. استفاده روزانه از كرم‌هاي مرطوب‌كننده و چند ساعت در روز روشن‌كردن دستگاه بخور در خانه يا محل كار، مي‌تواند به حفظ سلامت پوست شما كمك كند.

 

همه نيازهاي پوستتان را با كرم‌ها تامين مي‌كنيد؟

حتي اگر براي خريد كرم‌هاي مرغوب و معروف پوست، هزينه زيادي را صرف كنيد، نمي‌توانيد به درخشان و جوان ماندن پوستتان مطمئن باشيد. متخصصان مي‌گويند كه اين محصولات، گرچه مفيد هستند، اما نمي‌توانند همه نياز پوست شما به ويتامين‌هاي ضروري مثل ويتامين‌هاي گروه B را تامين كنند.

آن‌ها تاكيد مي‌كنند كه براي حفظ شادابي پوست، شما به مصرف سبزيجات و ميوه‌هاي تازه و چربي‌هاي اشباع نشده نياز داريد و با تغذيه سالم، بايد مانع افتادگي و پير شدن پوست خود شويد.

جلوگيري از جوش صورت بعد از وكس با چند پيشنهاد ساده!!

۲۹ بازديد

 بسياري از خانم‌ها ترجيح مي‌دهند صورت خود را وكس كنند. اما اغلب پس از انجام اين نوع اصلاح، پوست جوش مي‌زند.

فرقي نمي‌كند كه شما بلافاصله بعد از وكس يا چند روز پس از آن جوش بزنيد، نكته مهم اين است كه جوش‌ها را به حال خود رها نكنيد. اگر ظرف يكي دو روز جوش برطرف نشود، لازم است از روش‌هاي زير استفاده كنيد. نخست بگذاريد ببينيم جوش‌ها چرا ايجاد مي‌شوند. ريشه مو در فوليكول‌هاي پوست است. با وكس كردن موها را به زور از زير پوست بيرون مي‌كشيم. اين كار فشار زيادي به پوست وارد مي‌كند و واكنش بدن ايجاد التهاب است؛ التهاب معمولاً خود به خود فروكش مي‌كند، اما ممكن است فوليكول‌ها عفونت كنند و جوش تشكيل شود. جوش‌هايي كه چند هفته پس از وكس ظاهر مي‌شوند اغلب نشانه موي زير پوست اند.

 

جلوگيري از جوش بعد از وكس با آلوئه ورا

آلوئه ورا مانند آرام بخش براي پوست عمل كرده و التهاب را كاهش مي‌دهد. گاهي پوست پس از وكس خشك و پوسته پوسته مي‌شود و آلوئه ورا براي اين مشكل نيز كارآمد بوده و به مرطوب نگه داشتن پوست كمك مي‌كند. كافي است خود گياه را خريداري كنيد و برگ آن را بشكنيد تا مايع ژل مانند آن خارج شود. آن را به پوست ماليده و بگذاريد تمام طول شب روي پوست باشد. اين كار را هر شب تكرار كنيد.

 

جلوگيري از جوش بعد از وكس با سركه سيب

استفاده از سركه سيب به تنظيم ph پوست، كاهش تورم و بهبود جوش‌ها كمك مي‌كند. مقدار يكساني سركه سيب و آب را تركيب كنيد. يك تكه پنبه را به اين محلول آغشته و به پوست بماليد. بگذاريد محلول براي 10 دقيقه روي صورت باشد و سپس بشوييد. اين كار را روزي دو بار انجام دهيد.

 

جلوگيري از جوش صورت بعداز وكس با روغن نارگيل

روغن نارگيل بيشتر براي پيشگيري مناسب است تا درمان جوش. اين روغن پوست را نرم و مرطوب كرده و قرمزي و التهاب را كاهش مي‌دهد. آنتي اكسيدان‌هاي موجود در روغن نارگيل باعث مي‌شوند پروسه بازيابي پوست پس از قرار گرفتن تحت فشار وكس، سريعتر انجام شود.

تقويت ابرو و مژه با چند روغن گياهي و موثر

۳۱ بازديد

 تقويت ابرو و مژه با مواد شيميايي ممكن است مضراتي هم براي بدن تان داشته باشد. در اين مقاله چند روغن گياهي براي تقويت ابرو و مژه به شما معرفي مي كنيم.

 

تقويت ابرو و مژه با روغن بادام

مطمئنا يكي از روغن‌هاي رايج و خوب براي چرب كردن موها در آقايان و لطيف كردن پوست‌هاي خشك در خانم‌ها، روغن بادام است كه مي‌توانيد به راحتي در دسترس بوده و پروتئين‌هاي موجود در اين روغن به بازسازي سطح پوست كمك مي‌كنند و حالت انعطاف پذيري آن را بهبود مي‌بخشند.

 

تقويت ابرو و مژه با روغن هفت مغز 

بي شك روغن هفت مغز كه به دليل تركيب و تهيه آن از تعداد هفت دانه روغني مي‌باشد كه عيارتند از : بادام تلخ و شيرين ، فندق ، سياه دانه ، پسته ، كنجد ، كرچك كه تك تك آنها از بهترين‌ها بوده تهيه شده و با دارا بودن مواد مغذي و ضروري پوست و مو خود را به جايگاه نخست از ليست روغن‌هاي تقويت كننده مو ، ابرو و مژه رسانده و پس از گذشت سالها اين جايگاه را در ميان بهترين‌ها حفظ كرده است.

 

تقويت ابرو و مژه با روغن هسته انگور 

اين روغن فاقد سديم و كلسترول بوده و ميزان اسيدهاي چرب غير اشباع آن تا ۹۰ درصد مي‌رسد. خاصيت آنتي اكسيداني عصاره انگور ۵۰ برابر بيشتر از ويتامين E و ۲۰ برابر بيشتر از ويتامين C است. روغن خالص دانه انگور، تركيبي فوق‌العاده موثر براي فعال‌سازي مجدد رشد پياز مو است كه با ماساژ دادن آن روي پوست سر مي‌توانيد به تاثير سودمند اين روغن پي ببريد.

 

تقويت ابرو و مژه با روغن رزماري

رزماري يا اكليل كوهي يكي از گياهان دارويي معطر با نفوذ پذيري بالا و همچنين خواص درماني بي نطير كه در كمتر گياه دارويي اين خواص را مي‌توان يافت، روغن رزماري يك روغن محرك است كه بوي نافذ و گرمي‌دارد و بر اعصاب مركزي اثر مؤثري دارد .  از اين گياه دارويي براي تقويت ابرو و مژه نيز هستيم كه در دراز مدت داراي اثري فوق العاده و ماندگار نيز هست.

 

 

تقويت ابرو و مژه با روغن كرچك

كرچك يكي ديگر از گياهان دارويي با سابقه اي بيش از۴۰۰۰ سال است كه اين خود گواه ويژگي‌هاي خاص اين گياه است. از خواص درماني اين روغن بايد به مواردي از جمله : تقويت مژه و ابرو ، از بين برنده موخوره ، تقويت و رشد مو ، چين و چروك پوست ، از بين برنده خشكي و ترك دست و پا ، مسكن درد مفاصل اشاره كرد .

 

تقويت ابرو و مژه با روغن سياه دانه

سياه دانه ، سياه تخمه و يا در عربي شونيز يكي ديگر از قديمي‌ترين طعم دهنده‌ها كه قديمي‌تر‌ها و شايد امروزه نيز در نان‌ها و ترشي‌هاي محلي مورد استفاده قرار مي‌گيرد كه روغني از اين دانه‌ها تهيه مي‌شود كه شايد به جرات بتوان گفت يكي از بهترين روغن‌ها در زمينه پوست و مو است، سياه دانه كاربردهاي فراواني در صنايع مختلف از جمله صنايع آرايشي و بهداشتي

 

تقويت ابرو و مژه با روغن نارگيل

روغن نارگيل يكي از روغن‌هاي طبيعي و اشباع است كه از گوشت داخل ميوه نارگيل تهيه مي‌شود و يكي از نشانه‌هاي بارز آن مايع بودن روغن در دماي معمولي و جامد شدن در دماي پايين است. اين روغن كه يكي از نام آشنا ترين روغن‌ها در ميان مردم جهان و داراي كاربردهاي بيشماري در زمينه تهيه مواد آرايشي است كه سهم مهمي‌را در اين صنعت به خود اختصاص داده است، بي شك روغن نارگيل يكي از بهترين روغن‌ها در زمينه رطوبت بخشيدن به پوست و مو و رفع خشكي پوست و مو است كه البته با رايحه مطبوع و قدرت نفوذ پذيري بالا و قدرت تقويت پوست و مو جايگاه ويژه اي در ميان ساير روغن‌هاي طبيعي و گياهي دارد.

 

تقويت ابرو و مژه با روغن زيتون

روغن زيتون مادر روغن‌هاي مفيد براي پوست و مو است. اين روغن مي‌تواند جاي بسياري از محصولات حالت دهنده موها را بگيرد چرا كه مي‌تواند به طور عميق در موها نفوذ كرده و آنها را مرطوب و هم به حالت گرفتن كمك ‌كند. روغن زيتون تا حد زيادي خشكي و زمختي موها را از بين مي‌برد و  به همين دليل بيشتر از همه اين روغن سبك را به كساني پيشنهاد مي‌كنيم كه هميشه از خشكي بيش از اندازه موها شاكي‌اند. ناگفته نماند كه آنتي‌اكسيدان موجود در روغن با نازك شدن و ريزش موها مبارزه مي‌كند.

به شامپويتان نمك اضافه كنيد تا مشكلات موهايتان را حل كنيد!

۳۰ بازديد

همه ما از اين واقعيت آگاه هستيم كه نمك يكي از اجزاي اصلي آشپزخانه ماست. ولي آيا مي دانيد كه نمك داراي گنجينه اي از ويژگي هاي زيبايي پنهان و قدرتمند است كه در حفاظت و بازيابي مو و پوست به شما كمك مي كند؟ از تسكين دادن اگزما گرفته تا دادن امواجي زيبا به موهايتان، اضافه كردن نمك به راهكارهاي زيبايي شما مي تواند يك ايده عالي باشد. ولي جدا از همه اينها، آيا ميدانيد كه اضافه كردن نمك به شامپو مي تواند همه مشكلات موي شما را حل كند؟ باور نمي كنيد؟ ادامه مقاله را مطالعه كنيد!

 

فوايد اضافه كردن نمك به شامپو

 

1. نمك باعث بهبود رشد مو مي شود 

نمك دريا براي بهبود رشد مو بسيار مفيد است. به افرادي كه دچار ريزش مو شده اند اغلب توصيه مي شود كه از درمان نمك براي تحريك طبيعي رشد موها استفاده كنند. ولي يك راه ساده تر براي استفاده از نمك براي بهبود رشد موها وجود دارد. موهايتان را به طور معمول بشوييد و سپس 1 قاشق غذاخوري نمك دريا را برداشته و پوست سر را به مدت 10 دقيقه با آن ماساژ دهيد. دوباره موهايتان را بشوييد. اين روند را دو بار در هفته تكرار كنيد و در عرض يك ماه شاهد نتايج آن باشيد.

 

2. نمك به درمان شوره سر كمك مي كند 

شوره سر چيزي نيست جز پوسته هاي كوچك از سلول هاي مرده پوست كه روي پوست سر شكل مي گيرند و معمولا به خاطر كاهش گردن خون بوجود مي آيند. نمك دريا توانايي تحريك گردش خون را دارد كه براي سلامت پوست سر و از بين بردن شوره ضروري است.

 

3. نمك به شما كمك مي كند تا از شر پوست سر چرب و موهاي چرب خلاص شويد

پوست سر و موي چرب ناشي از ترشح بيس از حد غدد سباسه (sebaceous) است. شما مي توانيد اين مشكل را با استفاده از نمك حل كنيد. تنها كاري كه لازم است انجام دهيد اضافه كردن 2 قاشق غذاخوري نمك به شامپو و مخلوط كردن آن است. موهايتان را با استفاده از اين شامپو بشوييد. درست بعد از اولين استفاده متوجه تغيير قابل توجهي در موهايتان مي شويد. موهايتان سالم تر شده و چربي اش كمتر خواهد شد.

 

 

ساير راه هاي استفاده از نمك براي پوست

 

1. شما مي توانيد از نمك به عنوان اسكراب نرم كننده بدن استفاده كنيد

نمك به عنوان يك نرم كننده طبيعي و ملايم، سلول هاي مرده پوست را از سطح پوست جدا مي كند. نمك حاوي مواد معدني است كه به نرم شدن پوست و بازگرداندن آب آن كمك مي كند. براي استفاده از آن به عنوان اسكراب بدن، 3-4 قاشق غذاخوري نمك را به نصف ليوان روغن نارگيل يا زيتون اضافه كرده و هم بزنيد تا به صورت خميري غليظ و يكدست شود. حتي مي توانيد چند قطره از اسانس مورد علاقه تان را به اين مخلوط روغني اضافه كنيد. از اين اسكراب روي تمام بدن گذاشته و با اسفنج به صورت ملايم روي بدن بماليد. يا اين كه مي توانيد از دستان تان براي ماساژ اين اسكراب به آرامي روي بدن استفاده كنيد. بدن تان را با آب شسته و سپس از يك لوسيون مرطوب كننده استفاده كنيد.

 

2.مي توانيد با اضافه كردن نمك يك ماسك متعادل كننده صورت بسازيد

مخلوطي از نمك و عسل مي تواند به عنوان ماسك صورت استفاده شود. هر دوي آن ها خواص ضد التهابي دارند كه به تسكين پوست و پيشگيري از ايجاد جوش و آكنه كمك مي كند. براي استفاده از نمك به عنوان ماسك صورت، 4 قاشق چايخوري عسل و 2 قاشق چايخوري نمك را با هم مخلوط كنيد تا يكدست شود. صورت را شسته، خشك كنيد و ماسك را به صورت لايه اي نازك روي پوست صورت و گردن بكشيد. 10 دقيقه بگذاريد بماند و سپس با آب گرم بشوييد. 

 

3. مي توانيد از نمك در وان حمام استفاده كنيد 

اضافه كردن نمك به آب حمام ميتواند به شما يك حمام واقعا آرامش بخش بدهد. نمك كثيفي و سموم را جذب كرده و پوست را به صورت عميقي تميز مي كند. مواد معدني موجود درنمك به بازگرداندن محافظ طبيعي پوست كمك مي كند، به اين ترتيب آب رساني به پوست تسهيل مي شود. همچنين به كاهش احتباس آب در پوست هم كمك مي كند.

 

4. نمك به شما كمك مي كند از شر چشمان پف كرده خلاص شويد 

يك قاشق غذاخوري نمك را به دو قاشق غذاخوري آب گرم اضافه كرده. يك پد كتاني را با اين محلول خيس كرده و روي چشمان تان قرار دهيد. اجازه دهيد 10-15 دقيقه بماند. پف چشمانتان كاملا از بين خواهد رفت.

 

جدا از همه اين ها، مي توانيد از نمك به عنوان دهان شويه و سفيد كننده دندان استفاده كنيد. آب نمك يكي از بهترين راه حل ها براي حمام پا و گرفتن خستگي پاها بعد از يك فعاليت طولاني است. 

 

پس منتظر چه هستيد؟ نمك را به شامپوي خود اضافه كرده و شروع به استفاده آن در مراقبت هاي روزانه پوستتان كنيد. به شما قول مي دهيم كه پشيمان نخواهيد شد.

مراقبت از مو در فصل پاييز !

۳۳ بازديد

براي داشتن مو هاي زيبا و سالم بايد در هر فصل متناسب با همان فصل مراقب مو هاي تان باشيد. در اين مقاله به شما نكته هايي را مي گوييم كه بايد در فصلي پاييز براي داشتن مو هايي سالم آنها را رعايت كنيد.

 

درست شامپو زدن

شامپو را ابتدا روي پوست سر قرار داده و اين ناحيه را شست‌و‌شو دهيد و در پايان سراغ طول موها و انتهاي آن برويد. ماساژ پوست سر به آرامي و با حركت دايره‌اي رو به بالا باعث افزايش گردش خون در پوست سر مي‌شود و اصطكاك كمتري ايجاد مي‌كند. زمان شامپو زدن را طولاني نكنيد. شامپو زدن موها نبايد بيشتر از 3 دقيقه طول بكشد.

 

اجتناب از آب داغ

هر چند حمام آب داغ بويژه در فصول سرد، مي‌تواند باعث سرحال شدن ما شود اما استفاده از آب داغ در حمام تاثيرات نامطلوبي بر پوست و مو دارد. آب داغ با از بين بردن چربي‌هاي ضروري مو باعث خشك شدن و گره افتادن موها مي‌شود. آب ولرم گزينه خوبي براي شست‌و‌شوي مو است. همچنين شستن موها با آب سرد، موجب باز شدن منافذ پوست سر و مرطوب ماندن و براق شدن موها مي‌شود.

 

درست برس زدن

برس زدن درست، اهميت زيادي براي سلامت مو دارد. بهتر است به جاي شانه از برس استفاده شود. برس زدن بايد از انتهاي مو شروع و به سمت بالا ادامه پيداكند. بهتر است هميشه موها را از لايه زير به سمت بيرون برس بكشيد.

 

خودداري از حمام طولاني

حمام‌هاي طولاني بيشتر از آن كه مفيد باشند به سلامت موها آسيب مي‌زنند. كارشناسان مي‌گويند حمام‌هايي كه بيشتر از ده دقيقه طول مي‌كشند چربي‌هاي ضروري مو را از بين برده و باعث خشكي موها مي‌شوند.

 

درست خشك كردن موها

يكي از بزرگ‌ترين اشتباهات خشك كردن موها، ماليدن آنها با حوله است. ماليدن موها با حوله باعث كشيده شدن و تخريب ريشه و انتهاي موها مي‌شود. بهترين راه براي خشك كردن موها اين است كه با حوله ضربه‌هاي آرامي به موها بزنيد. همچنين كارشناسان مي‌گويند بهتر است به‌جاي خشك‌كردن مو با حوله، از يك پارچه كتاني نرم استفاده‌كنيد. دليلش اين است كه حوله همراه با آب، رطوبت را هم از موها جذب مي‌كند، اما پارچه كتاني بدون آن‌كه رطوبت مو را كاهش دهد آب اضافي آن را جذب مي‌كند. كافي است پارچه كتاني را 20 دقيقه دور موها بپيچيد تا آب اضافي موها گرفته شود.

چنداشتباه رايج هنگام سشوار كشيدن كه به مو آسيب زيادي مي زند

۳۰ بازديد

براي آرايش و حالت دادن موها هميشه اولين انتخاب استفاده از سشوار است. اما سشوار هم مانند هر وسيله ي حرارتي ديگري، در صورتي كه از آن درست استفاده نشود مي تواند صدماتي جدي به موهاي ما بزند. خشكي، شكستن و وز شدن شديد موها از عواقب استفاده ي نادرست از سشوار هستند.

عواملي كه به مو آسيب مي زند: 

 

۱- از برس نامناسب استفاده مي كنيد

استفاده از برس هاي گرد يا پارويي هنگام سشوار كشيدن موها مي تواند صدمات زيادي به آن ها بزند.

اين برس ها اگر خيلي خيس باشند، موها بيش از اندازه كش مي آيند و رطوبت بسيار زيادي را از دست مي دهند، در نتيجه مو حالت نمي گيرد و صاف و بي حالت مي ماند.

 

۲- اجازه نمي دهيد موهايتان خود به خود خشك شوند 

متخصصان توصيه مي كنند بعد از حمام اجازه دهيد موها خود به خود خشك شوند چون اين كار از صدمه ديدن موها به مرور زمان جلوگيري مي كند.

اگر آب اضافي موهايتان را نگيريد، سشوار كشيدن موهايتان بيشتر طول مي كشد و همين مسأله فشار زيادي به موها وارد مي كند.

اگر عجله داريد، موهايتان را به صورت كلي و نامنظم سشوار بكشيد تا بيشتر رطوبت موها گرفته شود.

 

۳- موها را از ريشه به نوك سشوار نمي كشيد 

بعضي ها موقع سشوار كشيدن موها، به جاي آنكه اين كار را از بالاي موهايشان شروع كنند، اول سراغ پايين موها مي روند. اما اين روش درست نيست و شما هميشه بايد سشوار كشيدن را از بالاي سر شروع كنيد و از ريشه ي موها به سمت نوك آن ها برويد.

 

۴- موها را تقسيم نمي كنيد 

تقسيم كردن موها نقشي كليدي در فرآيند سشوار كشيدن موها دارد.

اگر مي خواهيد مانند آرايشگرهاي حرفه اي موهايتان را سشوار بكشيد، بايد موها را به سه يا چهار دسته تقسيم كنيد كه البته تعداد دسته ها به حجم موهايتان بستگي دارد. بعد از آن هر دسته از موها را با يك برس گرد متوسط يا بزرگ سشوار بكشيد. برس را تا نزديك ترين نقطه به ريشه ي موها بچرخانيد. با اين كار مي توانيد تا جايي كه ممكن است موهايتان را سشوار بكشيد. اگر فرصت كافي داريد، در انتهاي كار هر دسته از موها را با باد سرد هم سشوار بكشيد. اين كار باعث مي شود موها ديگر به پرواز درنيايند، فوليكول هاي مو سفت و موها درخشان شوند.

 

۵- سشوار را بيش از حد داغ مي كنيد 

استفاده از داغ ترين و سريع ترين حالت سشوار گرچه كار سشوار كشيدن را سريع تر مي كند، اما صدمه ي خيلي زيادي به موهايتان مي زند و آن ها را به شدت خشك مي كند.

نحوه ي تنطيم دما و سرعت باد سشوار به نوع موهايتان بستگي دارد. اگر موهاي نازكي داريد دما و سرعت باد سشوار را متوسط تا پايين تنظيم كنيد. اما اگر موهاي ضخيمي داريد سرعت باد را كم اما دماي آن را بيشتر كنيد و هميشه در انتهاي كار يك دور موهايتان را با باد سرد سشوار بكشيد.

 

۶- از محصولات محافظ مو استفاده نمي كنيد 

قبل از سشوار كشيدن، زماني كه موهايتان هنوز مرطوب هستند از محصولات بهداشتي اي استفاده كنيد كه مخصوص محافظت از مو در برابر حرارت هستند. علاوه بر اين، مي توانيد از ديگر محصولاتي كه براي حفظ رطوبت و افزايش حجم موها هستند هم استفاده كنيد. هنگام سشوار كشيدن اين مواد به طور يكسان به همه جاي موهايتان پخش مي شوند و مي توانيد بعد از سشوار كشيدن هم دوباره آن ها را به موهايتان بزنيد.

 

۷- از سشوار خوبي استفاده نمي كنيد 

همه ي سشوارها كيفيت يكساني ندارند. سشوارهاي ارزان قيمت مي توانند صدمه ي بيشتري به موها بزنند.

 

۸- بعد از خشك شدن موها باز هم به سشوار كشيدن ادامه مي دهيد 

بيشتر افراد بعد از خشك شدن موهايشان هم به سشوار كشيدن ادامه مي دهند تا موها را صاف تر كنند، اما اين كار باعث خشكي زياد موها و صدمه ديدن آن ها مي شود. اگر هنگام سشوار كشيدن موهايتان به پرواز در مي آيند و وز مي شوند، كافي است از يك سرم مو استفاده كنيد تا پيچ و تاب هاي مو صاف شوند.

 

۹- نوك موها را درست سشوار نمي كشيد

بيشتر افراد انتهاي موهايشان را سرسري سشوار مي كشند اما يك روش مناسب وجود دارد كه با آن مي توانيد جلوي وز شدن يا خشكي نوك موها را بگيريد.

براي اين منظور، نوك موها را به وسيله ي برس، ابتدا با باد داغ و بعد با باد سرد سشوار بكشيد. اين كار از بد شكل شدن نوك موها جلوگيري مي كند و ظاهري يكدست به موهايتان مي دهد.

 

۱۰- سشوارتان را تميز نمي كنيد 

براي آنكه سشوارتان به خوبي كار كند هميشه آن را تميز كنيد.

كرك و گرد و غبار زيادي در پشت سشوار جمع مي شود و اين مسأله مي تواند مسير باد سشوار را تغيير دهد و در نتيجه سشوار به درستي كار نكند. علاوه بر اين، اگر سشوار را تميز نكنيد، ممكن است باد سشوار بيش از حد داغ شود.

دلايل به وجود آمدن موهاي زيرپوستي

۳۱ بازديد

اگر گهگاه برآمدگي هاي عجيبي رو پوست تان مي بينيد كه نه شبيه جوش هستند و نه كهير، ممكن است اين برآمدگي ها به خاطر موهاي زير پوستي به وجود آمده باشند. موهاي زير پوستي گرچه بيشتر روي صورت، پاها، زيربغل يا قسمت بيكيني به وجود مي آيند، اما در حقيقت هر جايي از بدن مي توانند رشد كنند.

 

مو‌هاي زير پوستي چرا به وجود مي‌آيند؟ 

اين موها مسلماً خطري براي سلامتي ما ندارند اما آزاردهنده هستند و البته گاهي مشكلات پوستي جزئي اي هم ايجاد مي كنند. در ادامه مي خواهيم ببينيم علت به وجود آمدن موهاي زير پوستي چيست و چطور مي توانيم جلوي به وجود آمدن آن ها را بگيريم.

 

موي زير پوستي چيست؟ 

موهاي زير پوستي موهايي هستند كه پيچ خورده اند و به جاي آنكه به سمت بيرون پوست رشد كنند، به طرف داخل آن برگشته اند. موي زير پوستي بسيار آزاردهنده است، پوست را تحريك مي كند و باعث خارش مي شود و گاهي حتي مي تواند عفونت كند و تبديل به يك برآمدگي جوش مانند دردناك شود.

 

اما چه چيزي باعث رشد موهاي زير پوستي مي شود؟

 

استفاده نكردن از فوم اصلاح 

اگر قبل از زدن ريش هايتان از فوم اصلاح استفاده نكنيد و موهاي صورت تان را به صورت خشك بزنيد، تيغ ژيلت انتهاي موها را تيز مي كند و همين مسأله مي تواند منجر به رشد موي زير پوستي شود.

 

 پوشيدن لباس هاي تنگ 

اگر اغلب اوقات لباس تنگ مي پوشيد، همين مسأله ممكن است باعث شود موهاي بدن تان نتوانند در جهت درست رشد كنند و در عوض، به سمت داخل پوست برگردند.

 

استفاده از موچين 

استفاده از موچين براي كندن موها هم مي تواند از دلاليل رشد موهاي زير پوستي باشد. گاهي موچين نمي تواند مو را كاملا بيرون بكشد و فقط باعث مي شود مو كش بيايد. در اينصورت، مو پيچ مي خورد و ممكن است به سمت داخل پوست برگردد.

 

قبل از استفاده از موچين، پوست خود را با كرم مرطوب كننده يا روغن نارگيل مرطوب كنيد.

 

يك راه ديگر هم استفاده از موم يا وكس براي خلاص شدن از موي زير پوستي است. استفاده از ليزر هم احتمالا كمك مي كند كه براي هميشه جلوي رشد اين موها را بگيريد.

 

 

سطحي تميز كردن پوست 

گاهي سلول هاي مرده ي پوست هستند كه سطح پوست را مسدود مي كنند و اين مسأله به موهايي كه تازه رشد كرده اند فشار مي آورد و مو به جاي بيرون پوست، به داخل آن رشد مي كند.

 

لايه برداري پوست راه حل اين مشكل است. براي اين كار مي توانيد از دستكش لايه بردار، اسكراب و ماسك لايه بردار استفاده كنيد. البته به خاطر داشته باشيد كه نبايد در اين كار زياد روي كنيد چون لايه برداري بيش از اندازه ي پوست به آن صدمه مي زند. كارشناسان توصيه مي كنند بيشتر از ۲ بار در هفته پوست خود را لايه برداري نكنيد.

 

فر يا ضخيم بودن طبيعي موها 

اگر موهاي بدن شما به طور طبيعي فر هستند، احتمالا بيشتر از ديگران دچار مشكل رشد موهاي زير پوستي مي شويد. فر بودن موها به خاطر فر بودن فوليكول هاي مو است، بنابراين موها پيچ مي خورند و به داخل پوست برمي گردند.

 

علاوه بر اين اگر موهاي ضخيمي داشته باشيد، ممكن است انتهاي موها به قدري تيز باشد كه به داخل پوست نفوذ كند و به جاي بيرون، درون پوست رشد كند.

 

اقدامات مراقبتي قبل و بعد از دكلره كردن مو

۳۶ بازديد

 خانم‌ها تمايلي بسياري به ايجاد تغيير و تنوع در ظاهر خود دارند. يكي از اين اقدامات دكلره مو براي داشتن رنگ مويي جديد و روشن است. اگر قصد دكلره كردن موهاي خود را داريد، بايد قبل و بعد از آن اقداماتي و تقويت موهايتان و همچنين تداوم زيبايي رنگ مويتان انجام دهيد. دكلره مو به همان اندازه كه باعث زيبايي موهايتان مي شود به مراقبت نياز دارد. در اين بخش ما به طور تخصصي به اقدامات مراقبتي قبل و بعد از دكلره پرداخته‌ايم.

آماده سازي مو براي دكلره

اگر مي خواهيد بعد از رنگ مو هاسالم بماند بايد قبل از رنگ كردن آماده سازي را شروع كنيد ابتدااز مغذي بودن و رطوبت مو مطمئن شويد. اگر موهاي آسيب ديده‌اي داريد، بهتر است اقدام به دكلره موهاي خود نكنيد، اما اگر با اين وجود تصميمتان را براي دكلره گرفته‌ايد، حداقل قبل از درمان كامل  و تقويت موهايتان موهايتان را دكلره نكنيد.

 

استفاده از روغن‌هاي طبيعي

اگر موهاي ضعيف و نازكي داريد مي‌توانيد با روغن‌هاي طبيعي آن را تقويت كنيد چرا كه روغن‌هاي طبيعي گياهي حاوي مواد مغذي، ويتامين‌ها، اسيدهاي چرب و املاح هستند و مي‌توانند بخشي زيادي از نيازهاي موهاي شما را برطرف كنند. اين روغن‌ها هم در تقويت پياز و ريشه مو و هم ساقه مو موثرند.

از جمله روغن‌هاي طبيعي مفيد براي براي تقويت مو عبارتند از: روغن كرچك، روغن رزماري، روغن نارگيل، روغن بادام، روغن آووكادو و... استفاده از اين روغن‌هاي طبيعي را بهتر است از ماه‌ها قبل شروع كنيد.

بهترين شيوه و زمان استفاده از آن‌ها پيچيدن موهاي آغشته به روغن طبيعي در كلاه براي حداقل 30 دقيقه و قبل از رفتن به حمام است. براي موثر واقع شدن استفاده از آن حداقل يك بار در هفته اينكار را تكرار كنيد.

 

مراقبت‌هاي بعد از دكلره

- تا دو روز بعد از دكلره و رنگ مو موهايتان را شامپو نكنيد

بعد از دكلره و رنگ كردن موهاي خود سعي كنيد حداقل دو روز منتظر بمانيد اين كاربه ثابت ماندن رنگ مو كمك ميكند همچنين چربي مو قبل از رنگ كردن مثل يك لايه محافظتي ريشه موعمل و از آسيب موجلوگيري مي كند. 

 

- استفاده كمتر از وسايل حرارتي مو

چون موهاي شما در اين شرايط بسيار آسيب‌پذير و حساس هستند، سعي كنيد بعد از دكلره موهي خود كمتر از سشوار، اتوهاي مو، بابليس و ديگر وسايل حرارتي استفاده كنيد كه به موها آسيب كمتري وارد شود و رنگ آن‌ها نيز درخشش و زيبايي خود را از دست ندهد.

در صورتي هم كه هراز گاهي مجبور به استفاده از اين وسايل شديد حتما قبل از آن از مواد محافظ مو در برابر حرارت كه به گونه‌هاي مختلفي مثل سرم، اسپري، كرم مو و .. در بازار موجود مي‌شاد استفاده كنيد.

 

استفاده از شامپو مناسب

از شامپوهاي داراي آمونياك استفاده نكنيد. همچنين مي‌توانيد شامپوهاي تثبيت‌كننده رنگ مو را براي حفظ رنگ مو و عدم تغيير آن استفاده كنيد.

 

استفاده از ماسك مو

محصولاتي مراقبتي مثل ماسك مو استفاده كنيد. اكر اين ماسك مو طبيعي باشد قطعا نقش مهمتري در مراقبت و و محافظت از رنگ موهاي شما خواهد داشت. همانطور كه در مقالات قبل به آموزش ماسك‌هاي طبيعي مو پرداختيم، اين ماسك‌ها را مي‌توانيد خودتان در خانه تهيه كنيد.

 

- قرار ندادن موها در تابش مستقيم خورشيد

سعي كنيد موهاي خود را از آفتاب دور نگه داريد و آن‌ها در معرض آفتاب قرار نگيرند زيرا موهاي شما بادكلره خشك و آسيب پذير شده و نور خورشيد اثرات مخربي مي‌تواند بر روي موهايتان به‌جا بگذارد.

 

- كاهش شستوشوي موها

يكي از راههاي ماندگاري بالاي رنگ و سالم ماندن مو، شستشوي كمتر آنها است. اگر موهاي خود را ۳ يا ۴ بار در هفته مي شوييد آن را به ۲ تا ۳ بار در هفته برسانيد كه روغن هاي توليد شده توسط پوست سر كه باعث تغذيه مو مي شود حفظ شوند.

 

- شستشو با آب سرد

شستن موها با آب گرم موجب مي شود كه پوشش خارجي مو در قسمت بيروني افزايش و باعث آسيب پذيري و ريزش آن شود. راه موثر جلوگيري از اين مشكل شستشوي هميشگي موها با آب سرد است. اگر شما توانايي دوش با آب سرد را نداريد موهاي خود را پس از حمام با آب سرد بشوييد.

 

- استفاده از آبرسان‌ها و مرطوب كننده‌هاي مو

با دكلره كردن مو رطوبت آن كم شده و خشك مي‌شود. پس با استفاده مستمر از آبرسان و مرطوب كننده مو، رطوبت موهايتان را تامين كنيد. از ديگر مزاياي استفاده از مرطوب كننده‌ها محافظت مو در برابر حرارت و نور خورشيد است.

مرطوب كننده‌ها حاوي سيليكون هايي هستند كه با ايجاد يك لايه ي محافظ روي ساقه ي مو آسيب هاي ناشي از پرتوهاي خورشيد را به حداقل مي رسانند و همچنين موها را از آسيب هاي حرارتي محافظت مي كنند.